sunnuntai 26. toukokuuta 2024

 

 

OI SUOMI KALLIS...

 


 Hyvät lukijani! Ajattelin tällä kertaa kirjoitella hyvin vaikeasta aiheesta - Suomesta. On selvää, että otan esille vain muutamia seikkoja, koska tila ja aika eivät riitä kaiken haluamani käsittelemiseen. Ja on selvää, että kirjoitan oman mielipiteeni asioista eikä kaikkien tarvitse olla asioista samaa mieltä kanssani. Laaja kasvava lukijakuntani saa nyt kärsivällisesti lukea mielipiteeni näistä asioista. Kullakin on omat mielipiteensä enkä vaadi ketään muuttamaan mieltään. Meillä on uudehko hallitus ja uusi presidentti ja nyt tulee äänestys EU-jäsenistämme. Missään nimessä en halua vaikuttaa tähän äänestykseen. Kukin saa pitää oman mielipiteensä asioista. Oma mielipiteeni on, että Orpon hallitus on hirveä ja päätökset aivan moraalittomia ja epäeettisiä. Siksi on vähän vaikea päättää mitä asioita otan esille ja mistä aloittaa.

Suomen valtion talous on ollut alijäämäinen jo vuodesta 2009 alkaen. Sen jälkeiset hallitukset ovat vain pahentaneet tilannetta. Varsinkin Sanna Marinin hallitus teki selvää jälkeä taloudesta. Eurostatin julkaiseman raportin mukaan Suomen julkisen talouden velkaantuminen vuoden 2023 aikana oli suurempi kuin yhdenkään muun Euroopan unionin jäsenvaltion velka. Velka viime vuoden lopussa oli 75,8 prosenttia suhteessa bruttokansantuotteeseen. Edellisestä vuodesta se kasvoi 2,3 prosenttia eli enemmän kuin missään muussa jäsenvaltiossa. Suomessa ei ole ollut reaalista talouskasvua yli 16 vuoteen. Pikemminkin talous vain taantuu yhä enemmän ja siihen on syynsä. Olemme vaarassa pudota rahoituksessa alimpaan luokkaan. Nyt Petteri Orpon hallituksen suunnitelmat, uudistukset ja leikkaukset ovat kuitenkin epäeettisiä, moraalittomia ja epäinhimillisiä. Olisi syytä vähän miettiä, mistä säästää ja mistä leikata.

Orpon hallitus teki veronkorotuksia ja leikkauksia aivan väärään suuntaan. Ne kohdentuvat köyhiin, työttömiin, vanhuksiin, sairaisiin, nuoriin ja lapsiin. Rikkaat ja hyvätuloiset saavat porskuttaa edelleen ja vieläpä paremmin kuin ennen. Siitä huolimatta näyttää, että Suomen velka ei lähde pienenemään vaikka huono-osaisten asemaa huononnetaan jyrkästi. Mistä aloittaisin? No ainakin kaikki rajut Orpon hallituksen leikkaukset sosiaaliturvaan kohdistuvat suoraan työttömiin, köyhiin, yksinhuoltajiin, vanhuksiin ja sairaisiin. Sieltä otetaan pois, missä pikemminkin tarvittaisiin lisää. Leikkaukset työttömyyskorvauksiin ja asumistukeen lisäävät vain köyhyyttä ja huonovointisuutta.

Esimerkiksi Helsingissä joka viides saa asumistukea. Nyt Orpon hallituksen leikkaus asumistuesta  on Suomen historian suurin yksittäinen etuusleikkaus. Suurin leikkaus astui voimaan 1.4.2024. Pienipalkkaiselle tämä voi olla katastrofi. Tämä voi olla este asua esimerkiksi Helsingissä tai muissa isoissa kaupungeissa. Suurelle määrälle heikossa taloudessa asemassa oleville ihmisille tämä aiheuttaa ja tulee aiheuttamaan suuria vaikeuksia. Heidän määränsä tulee jyrkästi kasvamaan näissä onnettomissa oloissa. Toimeentulotuen hakemisten määrälle tällä on vaikutuksensa. Toimeentulotuen saamiselle on kovemmat vaatimukset, koska se on viimesijainen tukimuoto.

Seuraavaksi voitaisiin ottaa työttömät ja heidän onneton kohtalonsa tämän hallituksen alla. Orpon hallitus on tehnyt työttömien elämästä entistä vaikeammaksi. On selvää, että työttömän elämä ei ollut ennenkään mitään ruusuilla tanssimista, mutta Orpon hallituksen saatua päätösvallan elämä muuttui entistä raadollisemmaksi. Tämän hallituksen mukaan tavoitteena on uudistaa työttömyysturvaa nykyistä enemmän "työhön kannustavammaksi". Tulos taisi olla täysin päinvastainen, ainakin tilastot näyttävät siltä. Ehtoja muutettiin niin, että työssäoloehto tulee vaikeutumaan. Esityksessä ehdotettujen toimenpiteiden tarkoitus oli yksinkertaistaa ja selkeyttää työttömyysturvajärjestelmää, lisätä työllisyyttä parantamalla työllistymiseen liittyviä kannustimia sekä vahvistaa julkista taloutta. Ehdotetut toimenpiteet ovat myös askel kohti hallitusohjelman mukaista yleistukea. Kelan maksaman peruspäivärahan ja työmarkkinatuen lapsikorotukset poistuivat 1.4.2024. Palkansaajan työssäoloehtoon tulee muutoksia 2.9.2024. Työssäoloehto pitenee 12 kuukauteen ja alkaa kertyä palkkatulon perusteella.

Seurauksena työttömyys Suomessa vain kasvaa kaikista Orpon hallituksen toimista huolimatta tai oikeammin jos ollaan rehellisiä suoraan niistä johtuen. En itse ole työtön, joten en tässä rupea selvittelemään kaikkia yksityiskohtia. Joka tapauksessa tämän hallituksen aikaansaatuna tuloksena työttömiä oli huhtikuussa 41 000 enemmän kuin viime vuoden huhtikuussa ja työllisiä17 000 vähemmän, kertoo Tilastokeskus. Suomen yrittäjien ekonomisti Roope Ohlsbom arvioi, että työttömyyden kasvua ajaa pääasiassa rakennussektorin ahdinko. Tämä selittää myös sitä, että miesten työttömyys nousee nopeammin kuin naisilla. Tilanne näyttää pysyvän heikkona edelleen. – Alan käänteestä parempaan ei ole selkeitä merkkejä, joten työmarkkinakin jatkanee heikkenemistään. Rakentaminen reagoi muuhun talouteen verrattuna viiveellä, joten viime aikojen lupaavat positiiviset talousuutiset eivät ainakaan vielä muuta alan tilannekuvaa, Ohlsbom sanoo tiedotteessa. Kaiken huippu oli valtiovarainministeri Riikka Purran kehotus Oulussa mielenosoittajille 10.5.2024: "Menkää töihin!" Tämä osoittaa, miten vähän Riikka ymmärtää hallituksen aiheuttamaa nykyistä tilannetta työttömien osalta Suomessa.


Tähän läheisesti liittyy konkurssien lisääntyminen Suomessa. Luottovakuutusyhtiö Atradius arvioi konkurssien määrän kasvavan Suomessa lähikuukausina. Atradius käsitteli tavallista suuremman määrän korvaushakemuksia huhtikuussa.  Yrityksille luottovakuutuksia myyvä Atradius arvioi käsittelemiensä korvaushakemusten määrän perusteella konkurssihakemusten määrän nousevan Suomessa lähikuukausina. Konkurssiaalto kasvanee merkittävästi, joten talouden pohjakosketusta ei olla vielä nähty. Suomen huhtikuussa maksamat korvaukset olivat yhteensä 44 prosenttia ensimmäisen neljän kuukauden aikana maksetuista korvauksista. Korvauksia maksettiin sekä kappale- että euromääräisesti enemmän kuin muina kuukausina. Jo yhtiön tammi ja helmikuussa käsittelemien korvaushakemusten määrä oli lähes 40 prosenttia viime vuoden kuukausittaista keskiarvoa suurempi. Erityisesti vaikeuksissa on rakennusala. Myös monet muiden alojen pienyritykset ovat vaikeassa tilanteessa, sillä jo yhden asiakaan maksuongelmat saattavat vaikuttaa pienen yrityksen toimintaan merkittävästi.

Nyt meillä on ollut useita otsikoita vanhusten hoidon katastrofista. "Käsillä on katastrofin ainekset" varoitetaan vanhusten hoivan näkymistä. Hyvinvointialueet aikovat vähentää vanhusten ympärivuorokautista hoitoa, kotihoitoa ja kotikuntoutusta. Samaan aikaan vanhusten määrä ja heidän tarvitsemiensa palvelujen tarve kasvaa merkittävästi. nyt ollaan vapaassa pudotuksessa, kun vanhusten hoivapaikkoja hallitus leikkaa oikeasti. Tilannetta on tavattoman vaikea millään perustella. Seurauksia eivät monet osaa ennakoida. Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuso (ps.) joutui hetken miettimään ennen kuin vastasi, kuinka vanhusten hoivan yhä vaikeammalta näyttävä tilanne ratkaistaan.– On tilanteita, joissa riittää kotihoito, ehkä omaishoitajia on tarjolla. Tarvitaan myös perhehoitoa. Meillä on hyvin toimiva omaishoitajajärjestelmä, mutta olisi hyvä, jos heitä olisi enemmän. Siihen olisi hyvä hakea kannustimia. Todellisuudessa hyvinvointialueiden kriteerit palvelujen saamiseksi ovat kuitenkin tiukentuneet kaikenlaisessa hoivassa. Se on yksi keskeinen ongelma, minkä vuoksi tarvitsijoita jää ulkopuolelle.

Suomi vanhenee rysäyksellä, mutta vanhustenhoidossa keskustellaan vääristä asioista. Vanhustenhoidon tilanne on haastavampi kuin mitä hyvinvointialueilla on ennakoitu. Kotihoidon tarve kasvaa lähivuosina voimakkaasti. Suomi vanhenee lähivuosina rysäyksellä. Hoivaa tarvitsevien vanhusten määrä kasvaa huomattavasti, kun sotien jälkeen syntyneiden suurten ikäluokkien kunto alkaa heiketä. Viime vuosina julkinen keskustelu on pyörinyt hoitajamitoituksessa ja ympärivuorokautisessa hoivassa. Tärkeämpää olisi kuitenkin puhua kotona asuvien vanhusten tarpeista, huomauttaa tutkija Ulla Halonen Jyväskylän yliopistosta. Kotona asuu huomattavasti suurempi joukko hoivan tarpeessa olevia ihmisiä ja jatkossa vielä enemmän.

Kotihoidon käyntien määrä on viimeaikoina maanlaajuisesti vähentynyt. Tämä johtuu säästöistä ja henkilöstöpulasta. Vanhenevat ikäluokat siirtyvät ensin kotihoidon asiakkaiksi. Ympärivuorokautinen hoiva taas koskee yleensä elämän viimeisiä vaiheita. Moni hyvinvointialue rakentaa hoivakoteja, mutta välimallin asuminen kodin ja raskaan laitoshoidon välissä on jäänyt liian vähälle huomiolle. Sen suhteen ollaan Suomessa jo myöhässä. Vanhusten päivätoiminta ajettiin alas koronan aikana eikä sen määrää ole palautettu entiselle tasolle. Vanhuksia on tulevaisuudessa paljon, ja vastuu heistä siirtyy yhä enemmän omaisten harteille. Omaisten jaksaminen on todellinen huolenaihe. Työn ja omaishoidon yhdistämiselle tarvitaan uusia malleja. Mitä tekee hallitus? Kun Suomi ikääntyy, tilanne pahenee. Onko hallituksella lainkaan strategiaa hoitajapulan ratkaisemiseksi?

Hallituksen suurin huolenaihe on eläkkeet. Niistä pitäisi saada kiskottua enemmän. Valtion suurimpia menoeriä ovat sosiaali- ja terveysmenot, koulutus, sosiaaliturvamaksut, eläkkeet ja puolustus. Leikkauksia on jo kohdistettu sosiaaliturvaan, ja terveydenhuollon menojen kasvunopeutta on suitsittu. Sisäisestä ja ulkoisesta turvallisuudesta hallitus puolestaan ei tahdo leikata. Eläkkeiden lisäksi jäljelle jää koulutus, joista kumpaankaan hallitus ei tähän mennessä ole halunnut kajota. Petteri Orpon (kok) hallitus ei onnistu tavoitteessaan pysäyttää julkisen talouden velkaantumista ilman säästötoimia eläkkeistä ja terveydenhuollosta, arvioi konsultti Jussi Pyykkönen Elinkeinoelämän valtuuskunta EVAn analyysissä.

Viime joulukuussa eduskunta päätti kansaneläkeindeksin jäädytyksestä vuosille 2024–2027, mutta se tehtiin vain osaan etuuksista. Pienituloisimpiin eläkeläisiin vaikuttavien kansaneläkkeiden, takuueläkkeiden ja perhe-eläkkeiden korotuksia ei jäädytetty. Eläkkeensaajien asumistukeen indeksijäädytykset sen sijaan vaikuttavat. Valtiovarainministeri Riikka Purra (ps) väläytti viime viikolla IS:n haastattelussa, että on mahdollista, että hallitus leikkaa eläkkeistä. Eläkeläiset maksavat jo nyt veroja paljon enemmän kuin palkansaajat samasta tulosta. Miksi eläkeläisten pitäisi vielä suuremmalla osuudella osallistua talkoisiin? Tässäkin herää kysymys ottaisivat kerrankin sieltä, mistä olisi varaa ottaa eli rikkailta, mutta heillehän suunnitellaan vain helpotuksia. Köyhiltä lapsiperheiltä leikataan nyt paljon ja nopeasti ja moni perhe joutuu isoon ahdinkoon ja lasten pahoinvointi lisääntyy. Tuntuu siis oudolta että varakkailta eläkeläisiltä ei leikata vain siksi koska he ovat ahkeria äänestäjiä.

On ilmeistä, että kaikki tämä vaikuttaa lasten synnyttämiseen. Viime vuonna syntyi ennätyksellisen vähän lapsia Syntyvyys oli viime vuonna tilastohistorian heikointa. Vauvoja syntyi 43 383. Tämä on vuodesta 1776 alkavan tilastoinnin matalin syntyvyyden taso. Syntyvyys on Suomessa siis ennätys alhaalla. Vuonna 2023 syntyvyys laski tilastohistorian matalimmalle tasolle. Kokonaishedelmällisyysluku oli 1,26 lasta naista kohti. – Kunnat, joissa syntyvyys on yli kolme lasta naista kohden, ovat nykyään harvinaisuus Suomessa. Kun vielä vuosina 2008–2011 tällaisia kuntia oli yhteensä 17, vuosina 2020–2023 niitä oli enää neljä, Kokonaishedelmällisyys kertoo, kuinka monta lasta nainen keskimäärin synnyttäisi jos syntyvyys pysyisi samalla tasolla naisen koko hedelmällisyysiän ajan. Tilastokeskuksen mukaan kokonaishedelmällisyysluvun tulisi olla noin 2,1, jotta väestö uudistuisi ilman muuttoliikettä. Suomessa biologiseksi vanhemmaksi tulleiden keski-ikä on noussut loivasti jo vuosikymmeniä. Viime vuonna ensimmäistä kertaa biologiseksi äidiksi tulleiden keski-ikä nousi 30,3 vuoteen ja kaikkien biologiseksi äidiksi tulleiden keski-ikä 31,8 vuoteen. Ensimmäistä kertaa biologiseksi isäksi tulleiden keski-ikä puolestaan nousi 32,2 vuoteen. Kaikkien biologiseksi isäksi tulleiden keski-ikä nousi 34,1 vuoteen. Vuonna 2023 syntyneiden poikien elinajanodote oli 79 vuotta ja tyttöjen 84,2 vuotta. Molemmilla elinajanodote kasvoi hieman vuoteen 2022 verrattuna. Viime vuonna kuolleita oli runsaat 61 300, mikä on lähes 1 900 vähemmän kuin toissa vuonna.

Kun siis hallituksen toimia katsoo niin yhteiskuntaa rakennetaan korkeassa ja hyvinvoivassa asemassa oleville lähinnä yli 55 -vuotiaille ihmisille, jotka eivät enää lisäänny. Vähäosaisten ei kannata Suomeen tehdä lapsia kun nälkä ja aliravitsemus alkaa vaikuttaa myös lapsien elämään. Syntyvyys on maamme suurimpia ongelmia, koska hallituksemme ei tee mitään asian hyväksi. Huoltovaje syvenee terveyden huollossamme, väki vanhenee ja terveyspalveluja ajetaan alas perhevapaan uudistus on surkea, lapsilisä leikkaukset,  huono päivähoitojen taso, joka on erittäin kallista, kouluampujat, lasten kiusaaminen joka on brutaalia väkivaltaa, kallis asuminen Suomessa pienessä kerrostalo laatikko kodissa, lasten harrastusten hinta, työttömyys ja nyt uutena tuille joutuneiden pakko muutto surkeampiin ja pienempiin asuntoihin. Lapsi on jo taloudellinen katastrofi. Valitettavasti Poliitikot tekevät tämän tilanteen tällaiseksi. Niin kauan, kun Suomen valtion talousasiat ovat rempallaan ja maailman tilanne epävakaa, niin ei uskalla synnyttää lapsia, ei edes yhtäkään.

Vaikka Suomi on äänestetty maailman onnellisemmaksi maaksi ovat Suomen itsemurhaluvut aina olleet suuret. Suomessa ennenaikaisesti menetettyjä elinvuosia on 231 000 vuodessa. Suurin osa, 74 prosenttia, niistä on ”turhaan menetettyjä”, eli ne olisi voitu välttää. Tässä on selkeä ristiriita. Niin sanottujen turhien kuolemien syinä korostuu Suomessa ”epätoivon triadi”: alkoholi, huumeet ja itsemurhat. Ne liittyvät usein toisiinsa kuolemantapauksissa, jotka olisivat lähtökohtaisesti vältettävissä. Miehet kuolevat Suomessa noin kaksinkertaisesti useammin turhaan kuin naiset. Naisten itsemurhissa huolestuttava trendi on Pohjanmaalla. – Monessa asiassa naisten elintavat lähestyvät miehiä, esimerkiksi alkoholin käytössä. Alkoholi oli jälleen suurin ennenaikaisten vältettävissä olevien kuolemien aiheuttaja Suomessa.

Eniten ennenaikaisia kuolemia oli Etelä-Savon hyvinvointialueella, joka nousi viime vuodesta Kainuun ohi. Vähiten niitä oli Ahvenanmaalla ja Manner-Suomessa Pohjanmaalla. Etelä-Savo on myös ainoa alue, jossa huumausaineet olivat suurin vältettävissä olevien kuolemien aiheuttaja. Koko maan tasolla huumeet kiri ensimmäistä kertaa iskeemisten sydänsairauksien ohi – Jos huumekuolemien määrä on iso, huumeongelma on iso. Monella alueella vuosien 2008–2012 mittausjaksosta huumekuolemat, itsemurhat ja kuolemaan johtaneet perä- ja paksusuolen syövät ovat lisääntyneet. Ero turhissa kuolemissa esimerkiksi Etelä-Savon ja Pohjanmaan välillä on valtava. Hyvinvointialueiden sisällä kaupungeissa korostuvat huumekuolemat, maaseudulla liikenneonnettomuudet. Keski-Pohjanmaalla liikennekuolemien määrä on kymmenessä vuodessa kasvanut kymmenen prosenttia. Kaupungeissa kodittomilla on monikertainen riski kuolla jotakuinkin kaikkiin tilastoissa mainittuihin syihin.

Vanha suomalainen sanonta kuuluu "Naapureiden kanssa ei kannata riidellä!" "Naapureiden kanssa kannattaa olla hyvissä väleissä." Nyt kuitenkin Suomen hallitus ei noudata tätä vanhaa viisasta neuvoa. Loistava hallituksemme on keksinyt sulkea itärajamme. Syynä on turvapaikan hakijoiden estäminen tulemasta armaaseen maahamme. Naapurimme Venäjä on keksinyt laskea suuria määriä turvapaikanhakijoita Suomen kautta Eurooppaan. Alkujaan turvapaikanhakijat ovat kotoisin pääasiassa Afganistanista, Irakista, Syyriasta, Somaliasta, Jemenistä. Siis he ovat kotoisin maista, joihin Yhdysvallat on hyökännyt ja aiheuttanut tuhoa. Yhdysvallat ei ota mitään vastuuta teoistaan. Enimmäkseen turvapaikanhakijat yrittävät löytää parempia olosuhteita elämää varten. Usein he lähettävät rahaa koteihinsa kun saavat työtä. He eivät ole syyllisiä siihen, että he joutuvat kärsimään Suomen toimista. No tästähän hallituksemme ei välitä.

Suomi on kansainvälisin sopimuksin sitoutunut antamaan kansainvälistä suojelua sitä tarvitseville. Perustana ovat Geneven vuoden 1951 pakolaisten oikeusasemaa koskeva yleissopimus (pakolaissopimus) ja muut kansainväliset ihmisoikeussopimukset sekä EU-lainsäädäntö. EU:n määritelmädirektiivin (2011/95/EU) mukaan kansainvälistä suojelua saavaksi katsotaan henkilö, jolle on myönnetty joko pakolaisasema (hänelle on annettu turvapaikka tai hänet on otettu kiintiöpakolaisena) tai toissijaisen suojelun asema. Turvapaikanhakijalla tarkoitetaan ulkomaalaista, joka hakee suojelua ja oleskeluoikeutta vieraasta valtiosta. Pakolainen on henkilö, jolle on myönnetty turvapaikka jostakin valtiosta. Pakolaisaseman saa Suomessa myös henkilö, joka otetaan Suomeen UNHCR:n esityksestä pakolaiskiintiössä. Turvapaikanhakija saa pakolaisaseman, jos hänelle annetaan turvapaikka.

Nyt hallituksemme on keksinyt käännytyslakia määritellä poikkeuslaiksi, joka on täysin ristiriidassa ihmisoikeusvelvoitteiden kanssa. Palautuskiellon mukaan ketään ei saa palauttaa alueelle, jossa häntä uhkaa kuolemanrangaistus, kidutus, vaino tai muu epäinhimillinen tai ihmisarvoa loukkaava kohtelu. Tämä myös näyttää olevan ristiriidassa Suomen perustuslain kanssa, sillä kansainväliset sopimukset on integroitu Suomen perustuslakiin. Ehdotettu poikkeuslaki ei ole sillä tavalla rajattu kuin perustuslaki edellyttää. Lakiesityksessä rikotaan myös muun muassa oikeudenmukaisen hallinnon takeita, joiden mukaan henkilöllä on oikeus saada viranomaiselta päätös hakemukseensa ja valittaa päätöksestä. Kumpaakaan oikeutta ei ole hallituksen esityksessä. Useat lakimiehet ovat sitä mieltä, ettei eduskunnan perustuslakivaliokunta voi hyväksyä esitystä, jos se tekee arvionsa puhtaasti oikeudellisesta näkökulmasta. Lisäksi on ehdotettu, että käytäntöä joutuvat hoitamaan yksittäiset rajavartijat. Näillä ei ole mitään taitoja tai tietoja noudattaa tällaista lakia.

 
Sisäministeri Mari Rantanen: palautettava Venäjälle!

Tämä "käännytyslaki" yritetään laillistaa sillä, että se on poikkeuslaki ja vain väliaikainen.  Todellisuudessa se rikkoo perustuslakia ja kansainvälisiä ihmisoikeussopimuksia vaikka se olisi voimassa vain rajatun ajan. Lisäksi se asettaa rajavartijat mahdottoman tehtävän eteen. Heidän pitäisi pystyä arvioimaan hetkessä kuka on oikeutettu pääsemään Suomeen ja kuka palautetaan takaisin. En usko missään nimessä, että joku rajavartija pystyy siihen. Tämä on täysin oikeusvaltion vastaista. Normaalissakin tapauksessa määrittely saattaa kestää vuosiakin vaikka käsittelemässä ovat koulutetut asiantuntijat. Suomi ei ole enää oikeusvaltio.

Mistä sitten "reilua rahaa" Suomen kurjan taloustilanteen korjaamiseksi? Ensinnäkin pitäisi heti unohtaa Orpon hallituksen idioottimainen päätös ryhtyä lyhentämään valtion velkaa. Nykyisessä kurjassa taloustilanteessa se asettaa Suomen kansan yhä kurjistuvaan elämään. Valtion velkaa voitaisiin ruveta lyhentämään sitten kun Suomen taloustilanne paranee. Itselläni on muutamia ajatuksia, mutta en missään nimessä luule, että ne ovat oikeita. Uskon, että suomalaiset eivät hyväksyisi niitä vapaaehtoisesti. Ensimmäinen on se, että ylisuurille eläkkeille voitaisiin ihan hyvin asettaa eläkekatto. Se voisi olla 3 000 - 4 000 euroa. Ihminen tulee sillä nykyään ihan hyvin toimeen. Kaikki sen yli menevä osa leikattaisiin valtion kassaan. Toinen on se, että puolustusvoimilta ryhdyttäisiin ottamaan liikoja rahoja pois. Esimerkiksi uusia valtavan kalliita hävittäjiä, jotka eivät edes toimi, Suomi ei tarvitse. Loputtomat sotaharjoitukset varsinkin Naton kanssa on lopetettava. Ne maksavat. Rahan ja aseiden siirtäminen Ukrainaan on lopetettava, koska se vain pidentää sotaa ja kasvattaa uhrien määrää. Ukrainassa on paljon "rahan keräilijöitä", jotka pistävät ne vain omaan taskuunsa.

Kohta alkavat EU -vaalit. Euroopan parlamenttiin valitaan 720 jäsentä eli meppiä. Nämä voitaisiin kieltää matkustamasta lentokoneilla varsinkaan kotimaan ja parlamentin väliä. Parlamentti toimii kolmessa eri paikassa Brysselissä, Strasbourgissa ja Luxemburgissa. Nämä sijaitsevat Euroopassa ja mistään ei ole liian pitkä matka matkustaa junalla omasta kotimaasta näihin paikkoihin. Suomesta valitaan 15 meppiä. Näin säästyneet rahat annettaisiin valtion kassaan. Lisäksi lukuisat lennot joka viikonloppu edestakaisin saastuttavat maailman ilmastoa. Näin säästettäisiin ilmastoa. 


 Siis Petteri Orpon hallituksen visio "Vahva ja välittävä Suomi" ei näytä alkuunkaan toimivan. Pikemminkin näyttää siltä, että huonosti toimeentulevilla ihmisillä menee entistä huonommin ja hyvin toimeentulevilla paremmin. Vahva ja välittävä Suomi ei pysty turvaamaan kaikenikäisten palveluja, varhaiskasvatuksesta koulutukseen, sosiaali- ja terveyspalveluihin ja hoivaan, tulotasosta ja asuinpaikasta riippumatta. Näkemys, että palvelut ja mahdollisuudet varmistetaan myös tuleville sukupolville ei toimi. Perheissä, yhteisöissä ja yhteiskunnassa ihmiset eivät kanna vastuuta itsestään ja toisistaan. Lapsi­perheet sekä vanhemmuus saavat yhä vähemmän tukea ja ikäihmisillä menee entistä huonommin. On tietenkin selvää, että en ole kyennyt ottamaan kaikkia asioita esille, joita olisin halunnut. Aika ja tila eivät riitä. Mutta ehkä jokin toinen kerta.

 

 

 


 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommenttisi tarkistetaan ennen julkaisua!