ILMASTOKOKOUS
Ajattelin
kirjoittaa tällä kertaa muutamia huomioita ilmastokokouksesta. Tänä vuonna kokous
pidettiin Britannian Glasgowissa 31.10 - 12.11.2021 välisenä aikana. Yleisesti
kiinnitin huomiota, että kaikki osallistujat saapuivat kokoukseen lentäen. Pelkästään
osanottajien lentoja kokoukseen oli reilusti yli 400 yhteen suuntaan. Lentäminen
on kaikkein saastuttavin liikkumismuoto. Euroopasta olisi helposti päässyt
junallakin. Eri kokouksiin liikuttiin autoletkoilla ja varsinkin Yhdysvaltojen
presidentti Bidenin autoletka oli yli 20 auton pituinen. Joukossa ei ollut
yhtään sähköautoa. Ainoastaan kaksi huomattavaa päämiestä ei tullut kokoukseen
lentäen. Kiinan presidentti Xi Jinping ja Venäjän presidentti Vladimir Putin
osallistuivat kokoukseen etänä videon välityksellä. Tämä sai presidentti
Bidenin kärkkäästi puheessaan huomauttelemaan kahdesta "suurten valtioiden
päämiehestä", joita hän olisi halunnut tavata mainiten heidät nimeltään
Putin ja Xi Jinping. Mutta sillä ei ollut selvästi mitään tekemistä ilmaston
kanssa, vaan politiikkaa.
Mielenkiintoista
on se, että Britanniassa avattiin uusi hiilikaivos yli 30 vuoteen Glasgowin
läheisessä kaupungissa. Kaupungin asukkaat ovat hyvin tyytyväisiä kaivoksen
avaamisesta. Sehän tietää runsaasti uusia pitkäaikaisia työpaikkoja. Myös
Australiassa jatketaan hiilen kaivamista entiseen tahtiin. Australia on
huomattava hiilentuottaja maailmassa. Euroopassa energia ei ole riittänyt,
joten myös Euroopassa on ryhdytty jälleen käyttämään runsaasti hiilivoimaloita.
Eurooppa on kriisissä. Ennusteissa puhutaan, että jopa Saksassa käytetään
enemmän hiilivoimaa tänä talvena kuin pitkiin aikoihin. Puola jatkaa entiseen
tapaan hiilen käyttöä vaikka EU-oikeus määräsi Turowin kaivoksen suljettavaksi.
Puolan mukaan kaivos pysyy auki, koska sen sulkeminen vaarantaisi Puolan
energiaturvallisuuden. Tuulivoimaloiden ja aurinkoenergian tuottaminen ovat
olleet tänä vuonna hyvin alhaisella tasolla. Tuulta ja aurinkoa ei
yksinkertaisesti ole riittänyt. Tästä syystä Eurooppa ei ole kyennyt
varastoimaan energiaa tulevan talven varalle.
Euroopalla
olisi kuitenkin hieno mahdollisuus käyttää enemmän kaasua voimanlähteenä. Luonnon
kaasu on siitä erinomainen energianlähde, ettei se juuri saastuta ilmastoa.
Eurooppaan sitä olisi runsaasti saatavilla Venäjältä, joka on luvannut
toimittaa sitä niin paljon kuin Eurooppa tarvitsee. Venäjä on niitä harvoja
valtioita maailmassa, jolla energiavarat riittävät myytäväksi asti. Mutta Eurooppa on politiikan vanki. Juuri
valmistui Nord Stream 2 kaasuputki Venäjältä Saksaan, mutta poliittisista
syistä se ei ole saanut vielä lupaa käytön aloittamiseen. Energian puutteen
takia kaasun ja öljyn hinta ovat ampaisseet maailmalla huippulukemiin. Tosin
Venäjän ilmoitettua, että se pystyy toimittamaan kaasua niin paljon kuin
Eurooppa tarvitsee, hinta on laskenut.
Toinen
kahle Euroopassa on Ukraina. Vaatimus, että Ukrainan on saatava kaasua ja myös voitava
välittää sitä Eurooppaan on aiheuttanut kaasusodan, jossa Eurooppa on vankina
kahlittuna jalallaan Ukrainaan. Se, että Ukrainassa korkeat virkamiehet ja jopa
presidentti Zelensky ovat useasti
ilmoittaneet, että Ukraina käy sotaa Venäjää vastaan on täysin vastakkainen vaatimukseen
nähden, että Venäjän on toimitettava kaasua Ukrainaan. Jos valtiot kävisivät
todellista sotaa keskenään ei kai Venäjän olisi mitään järkeä toimittaa kaasua
viholliselleen. Venäjä on toistuvasti ilmoittanut, ettei se käy mitään sotaa
Ukrainan kanssa ja se toimittaa kaasua Ukrainaan niin paljon kuin on sovittu ja
sovituin hinnoin. Todellinen sota käydään Ukrainan natsimielisen hallituksen ja
Itä-Ukrainan Donbassin välillä. Siellä on menossa sisällissota, jossa Ukraina
tappaa omia kansalaisiaan. On vielä huomattava, että Ukrainan kaasuputket ovat
jo hyvin vanhoja eivätkä kestä nykyistä kovaa painetta. Tässä suhteessa on
oltava varovaisia, koska voi käydä vielä niin, että jotkut putket eivät kestä
vaan hajoavat. Lisätekijä on vielä se, että Ukrainan vaatimat hinnat Venäjältä ovat
käytännön hintoja alhaisemmat, joita aina ei voi hyväksyä. Ukraina on köyhimpiä
Eurooppalaisia valtioita, joka tienaa kolmas osan tuloistaan myymällä halpaa venäläistä
kaasua kalliilla hinnalla Eurooppaan. Nämäkin varat päätyvät kuitenkin
oligarkkien taskuihin eivätkä köyhälle kansalle. Tästä kahleesta - siis Ukrainan hyysäämisestä
Euroopan olisi päästävä irti, sillä se aiheuttaa vakavia hankaluuksia
Euroopalle itselleen. Ukraina on kahle, joka riippuu Euroopan jalassa.
Mutta
palataan Glasgowiin. Myös meidän idioottipresidenttimme Sauli Niinistö esiintyi
siellä. Tosin en ymmärrä miksi hänen piti lentää sinne, koska hänellä ei ollut
mitään uutta sanottavaa asioihin. Saman asian olisi voinut hoitaa vaikkapa Britannian
suurlähettiläämme tai hän itse etänä videon kautta. Hän kävi vain pönkittämänsä
arvovaltaansa näyttääkseen naamaansa "suurten herrojen" joukossa. Suomen
ilmasto-ongelma on lähinnä suoturve ja sen käyttö. Suoturpeen käyttö on paljon
saastuttavampaa kuin kivihiilen käyttö. Suomelle olisi helppo ratkaisu siirtyä
käyttämään esimerkiksi venäläistä maakaasua, mutta eurooppalaiseen tyyliin tätä
ei haluta tehdä ilmeisen poliittisista syistä. Mieluummin puhutaan tuulivoimaan
ja aurinkoenergiaan siirtymisestä, mutta ei oteta huomioon, miten paljon saastutetaan
ja vaurioitetaan luontoa rakennettaessa tuulivoimaloita ja aurinkovoimaloita. Rakennettaessa
näitä käytetään luontoa tuhoavia aineita ja menetelmiä. Lisäksi kukaan ei halua
lähelleen tuulivoimalaa. Uusi keskustelunaihe Suomessa on ollut ydinenergiaan
siirtymisestä. Silti Hanhikiven ydinvoimalan hanke on juuttunut
lupahakemuksiin. Liekö tässäkin kyse politiikasta?
Maailmanlaajuisesti
ilmastoa saastuttavin valtio on Kiina, toisella sijalla Yhdysvallat,
kolmannella sijalla Intia ja sitten tulee Venäjä. Saastuttavimpia maita
Euroopassa ovat Saksa, Britannia, Ranska, Italia ja Puola. Suhteutettuna
väkilukuun maailman saastuttavimpia maita ovat Kanada, Yhdysvallat, Viro ja
Australia siis tässä järjestyksessä. Huomioi, että väkilukuun suhteutettuna
Kiina ei ole lähelläkään kärkeä vaan jossain ihan häntäpäässä. Suomikin
saastuttaa henkeä kohden moninkertaisesti enemmän kuin Kiina tai Intia. Suomi
on 11. sijalla eli siis maailman kärkeä. Suomi on siis siellä maailman
kärkipäässä. Tässä olisi hyvä miettiä asemaamme.
Venäjällä
tähän liittyy ongelma. Suuri osa Venäjää on ikiroudan aluetta ja nyt tämä on
ruvennut sulamaan. Venäjä on kuitenkin rakentanut alueelle ja nyt jäätyneen
maan sulaessa rakennuksille aiheutuu ongelmia. Myös alueelle rakentaminen aiheuttaa
täysin uusia suunnitelmia, jotka täytyy ratkaista. Toisaalta pohjoinen
laivareitti avaa Venäjälle aivan uusia mahdollisuuksia. Ilmaston lämpeneminen
antaa mahdollisuuden käyttää reittiä ympärivuotisesti. Venäjällä on parhaillaan
rakenteilla useita ydinkäyttöisiä jäänsärkijöitä. Laivareitti pohjoisen kautta
itään lyhentää matkaa Euroopasta Aasiaan puolella ja tulee taloudellisesti
erittäin kannattavaksi. Läpikulkumaana tämä voisi tietää myös Suomelle
taloudellisia etuja.
Sopimuksia,
joita tehtiin aikoinaan Pariisissa ei olla pidetty. Kuten kaikki tiedämme
sovittiin siellä, että maailma sitoutuu hiilineutraaliuuteen vuoteen 2050
mennessä. Tämä merkitsee sitä, että lämpeneminen rajoitettaisiin 1,5 asteeseen.
Sopimuksen allekirjoitti silloin 195 maata, EU niiden joukossa. Kuitenkin
ilmasto lämpenee nykyään huomattavasti nopeammin joka paikassa. Nyt Suomi on
kuitenkin ilmoittanut, että se on hiilineutraali jo vuonna 2035. Miksi
tällainen kiire? Tämä tulee merkitsemään sitä, että köyhät ja useat vanhukset
tulevat kärsimään Suomessa lähitulevaisuudessa. Suomi on laaja maa ja julkiset
liikenneyhteydet on ajettu alas. Varsinkin maaseudulla asuville köyhille ja
vanhuksille tämä merkitsee tulevia suuria vaikeuksia jos bensiiniä käyttävillä
autoilla ei saa ajaa ja heillä ei ole varaa ostaa sähköautoa. Myös
öljylämmitteiset talot, joissa he asuvat tulevat aiheuttamaan suuria
hankaluuksia heille. Siirtymisen hiilineutraaliuuteen pitäisi tapahtua
luontaista tietä esimerkiksi luontaisen kulumisen tahtiin. Vähävaraisten ja
vanhusten pakottaminen suuriin investointeihin on moraalitonta. Kaikki eivät
pysty käyttämään polkupyöriä tai potkulautoja.
Herää heti kysymyksiä, että miksei aloiteta toisesta päästä. Kaikkinainen moottoriurheilu on turhaa ja saastuttavaa. Ne ja niihin osallistuminen pitäisi kieltää Suomessa kokonaan lain vastaisina. EU-meppien ja kansanedustajien liikkuminen lentäen pitäisi totaalisesti kieltää. Suomessa ja Euroopassa on varsin tiheä ja hyvin suunniteltu rautatieverkosto jota mepit tai kansanedustajat tullessaan kotimaahan ja lähtiessään Brysseliin tai minne tahansa Eurooppaan tai liikkuessan kotimaassaan voisivat käyttää. Nettiyhteydet Euroopassa ovat loistavalla tolalla. Turkistarhaus pitäisi Suomessa ehdottomasti kieltää moraalittomana ja eläimiä kiduttavana. On epäinhimillistä kiduttaa eläimiä pelkästään niiden turkin takia niiden lyhyen elämän aikana. Lisäksi raskas tavaraliikenne pitäisi siirtää rautateiden hoidettavaksi. Valtavat raskaat rekkajonot teillämme saastuttavat huomattavasti enemmän kuin sähköllä kulkevat junat. Lisäksi ne haittaavat liikennettä..
Juuri
kukaan ei usko jo tehtyihin päätösten pitävyyteen.. Suomessa tehtiin juuri
tutkimus (HS 13.10.2021) jossa ilmoitetaan, että Suomessa juuri kukaan ei usko,
että näihin luvattuihin päätöksiin voitaisiin päästä. Lisäksi muualta tulee
viestejä. Venäjä on ilmoittanut, että se sitoutuu hiilineutraalisuuteen vuoteen
2060 mennessä ja Kiina vuoteen 2070 mennessä. USA:n presidentti Biden on
ilmoittanut, että USA puolittaa päästönsä vuoteen 2030 mennessä. Merkitseekö se
sitä, että USA on hiilineutraali vuoteen 2060 mennessä? Ei! Se ei todellakaan
merkitse sitä. Enkä usko minäkään Bidenin sanoihin.
Sitten
asian toinen puoli. On selvää, että tulevaisuudessa tarvitaan energiaa yhä
enemmän. Nykyinen katastrofaalinen tilanne maailman energiatilanteessa osoittaa,
että pelkästään tuulivoimaan ja aurinkoenergiaan ei voi luottaa. Lisäksi ne
tuhoavat luontoa ja ovat saastuttavia rakentaa tai purkaa. Niihin käytetyt
materiaalit ova harvinaisia, saastuttavia, myrkyllisiä ja niitä hankitaan
maista, joissa käytetään kaivamiseen epäinhimillisiä menetelmiä. Tällä hetkellä
turvaudutaan hätävarana hiilivoimaan ja kaasuun. Hiilivoima saastuttaa, mutta
kaasuvoima toimii ja on puhdasta. Mutta varsinkin poliittiset päätökset ovat
esteenä. Tulevaisuudessa varmasti kehitellään uusia voimanlähteitä.
Välivaiheena kaasu- ja ydinenergia olisivat hyvä ratkaisu. Mutta ihmisiä tässä
välivaiheessa ei saisi ajaa vaikeuksiin. Poliittisten päätösten olisi
vastattava hyviä ratkaisuja eikä perustuttava vihamielisiin suhteisiin. Varsinkin
Suomessa pitäisi huomioida se. Liika kiirehtiminen ei ole hyväksi.
Lopuksi
halusin laittaa loppuun musiikkivideon, joka ei liity asiaan mitenkään, mutta
mielestäni sopii kuitenkin juttuuni. Kappaleen esittää lauluyhtye Serebro.
Kappale on vuodelta 2007 ja sen nimin on Дыши - Hengitä. Kertosäe kuuluu "Hengitä - kanssani! Ehkä me tapaamme
vielä kanssasi joskus jossain". Серебро - дыши ( English: Serebro - Dyshi ) From the popular Russian pop girl group,
Serebro:
https://www.youtube.com/watch?v=dc-w9ayOh9o
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommenttisi tarkistetaan ennen julkaisua!