EIVÄT HYPPELE ORAVAT ENÄÄ
Helsingin keskuspuistoa.
Öljymaalaus Seppo Kilgast 2019.
Siellä oli suo, täällä oli kuokka - ja Jussi
oli siellä täällä. Helsingissä on Keskuspuisto. On sanottu, että Helsingin
Keskuspuisto on kultainen, vihreä luontoaarre. Se ei ole hoidettu puisto, vaan
luonnon on annettu hienovaraisesti muotoutua sellaiseksi kuin se itsekseen
muotoutuu, vuodenaikojen ja myrskyjen saatossa. Kaupungin metsänhoitajat ovat
vain huolehtineet vaeltajien turvallisuudesta, niin ettei esimerkiksi puita
kaadu päälle. On sanottu, että Keskuspuisto on Helsingin henkireikä. Nyt koronaepidemian
aikana sen merkitys on erityisesti huomattu.
Katso Helsingin Keskupuiston alueella kuvattu kaunis video osoitteessa:
Helsingin Keskuspuisto
on perustettu 1914. Se alkaa Töölöstä ja jatkuu Pitkäkoskelle etelästä
pohjoiseen. Aikojen saatossa sen paikalla on ollut metsää, peltoa, laidunta,
ampumaratoja, asutusta ja siellä kulkee tykkiteitä. Monin paikoin löytyy
1900-luvun alussa rakennettuja linnoitteita. Nykyään siellä on metsää, ulkoilu-
ja pyöräteitä, luonnonsuojelualueita, pieneläinten hautausmaa, uurnalehto,
puulajipuisto ja viljelypalstoja. Siellä voi nähdä erilaisia villieläimiä
lukuisista lintulajeista, liito-oravista, ketuista ja kauriista lähtien. Alueen
kautta kulkevat kävelyn, pyöräilyn, maastopyöräilyn, suunnistuksen ja
hiihtolatujen reitit. Maunulanpuisto,
Pirkkolan puisto, Pakilan metsä, Paloheinä, Haltiala, Niskalan arboretum,
Aarnimetsä, Ruutinkoski, Pitkäkoski ovat alueita, jotka kuuluvat
Keskuspuistoon.
Ruutinkoski. Öljymaalaus
Seppo Kilgast 2019.
Nyt Keskuspuistoa ollaan
tuhoamassa pala palalta. Keskuspuisto alkaa olla uhanalainen. Osa siitä on jo
kaadettu Raidejokerin tieltä. Puisto on tältä kohden selkeästi katkaistu.
Pirkkolassa ollaan tuhoamassa uimahallin viereistä metsää ja kalliota
monitoimihallin tieltä. Hämeenlinnan väylän varteen on suunniteltu
täydennysrakentamista, jonka tieltä tuhottaisiin suuria metsäalueita - siis
eräänlainen bulevardi. Syyllinen tähän on Helsingin kaupunginvaltuusto, jonka
ajatuksena on vain raha. Muita arvoja tällä valtuustolla ei ole. Keskityn nyt
Pirkkolan alueeseen.
Punaisella on merkitty
uusi monitoimihalli. Sinisellä on merkitty alueen kolme parkkipaikkaa.
Keltaisella on merkitty mahdollinen bulevardiasutus.
Monelle pirkkolalaiselle
tuli täytenä yllätyksenä suunnitelmat uuden monitoimihallin ja parkkipaikan
rakentaminen Pirkkolan uimahallin viereen. Hallisuunnitelma on saanut runsaasti
vastustusta, kun alueen asukkaat, Keskuspuiston puolesta -ryhmä sekä Pro
Luonto-yhdistys ovat nousseet hanketta vastaan. Ihmiset ovat huolissaan siitä,
että vanhaa metsää täytyy tuhota hallin takia. Alle jää Suomessa erittäin
uhanalaiseksi arvioitua lahokaviosammalta. Siinä on kalliota, jota
jouduttaisiin räjäyttämään. Lisäksi alueella saattaa liikkua liito-oravia. Uusi
halli tulisi valmistuessaan Pirkkolan uimahallin länsipuolelle juuri siihen
kohtaan, joka jo nyt on Keskuspuiston kapein. Siitä jouduttaisiin kaatamaan
metsää niin, että kapein kohta puistoa olisi enää vain 200 metriä. Kaksikerroksisen
hallin pinta-ala olisi lähes 9 000 neliötä. Tämä kyllä katkaisisi käytännössä
koko Keskuspuiston.
Rakentamista vastaan on
osoitettu mieltä ja parhaillaan kerätään netissä adressiin nimiä tätä hanketta vastaan. Käy
ihmeessä laittamassa nimesi listaan! Varsinaisesti liikuntahallia ei vastusta
kukaan, mutta paikka, johon se on suunniteltu, on väärä. Monitoimihallia on
ryhdytty suunnittelemaan vuodesta 2017 saakka. Helsingin kaupunginvaltuusto
hyväksyi hallin paikan jo 2014, mutta se teki virheen siinä, että ei julkisesti
ilmoittanut hallin rakentamisesta juuri tuohon paikkaan. Tämä on yleinen virhe
Helsingin kaupunginvaltuustossa. Rakennuslupa saatiin vuonna 2019, mutta vasta
tuolloin alueen asukkaat saivat tiedon asiasta.
Käy laittamassa nimesi
adressiin osoitteessa:
Rakentaminen ehdittiin
jo lähes aloittaa, ennen kuin hallinto-oikeus kielsi 10. kesäkuuta
rakennustoimet kiista-alueella. Kielto on voimassa, kunnes hallin nykyistä
rakennuspaikkaa vastustavien tahojen valitus on ratkaistu lainvoimaisesti tai
kunnes sitä ennen toisin määrätään. Hallin paikaksi on ehdotettu runsaasti
muita paikkoja, jotka eivät tuhoaisi luontoa. Helsinki on täynnä mahdollisia
hallin sijoituspaikkoja, jotka olisivat lisäksi hyvien liikenneyhteyksien
päässä, jottei tarvitsisi käyttää omia autoja ja vaatia suuria parkkipaikkoja
ja tuhota kaunista ja ihmisille tarpeellista luontoa. Esimerkiksi
Luonnonsuojelijoiden mukaan vaihtoehtoinen paikka löytyisi jopa parinsadan
metrin päästä parkkipaikalta. Ja se olisi lähempänä julkisia
liikenneyhteyksiäkin. Alueella on jo ennestään kolme parkkipaikkaa ja
vastustajat ihmettelevät miksi pitäisi rakentaa vielä yksi lisää? Lukuisia
vaihtoehtoisia hallipaikkoja Helsingissä löytyisi tasamaalta ja joutomailta,
joilla ei tarvitse edes räjäytellä kalliota.
1990 Helsingin kaupungin
valtuusto sai päähänsä rakentaa pikaraitiovaunuyhteyden Espoon Keilaniemestä
Helsingin Itäkeskukseen. Tämä on eräänlainen muoti-ilmiö tällä hetkellä. Linja
sai nimekseen Raide-Jokeri. Rakentaminen aloitettiin 2019 ja sen on tarkoitus
valmistua 2024. Linjan pituus on 25 km. Alustavasti hinnaksi arvioitiin 212
miljoonaa euroa, mutta nyt se on noussut jo 459 miljoonaa euroon. En usko, että
se jää tuohon. Suurin virhe asiassa on kuitenkin raitiovaunuyhteyden linjaus.
Se on pistetty kulkemaan suurin piirtein bussilinjan 550 reittiä. Ehdottomasti
järkevintä olisi ollut suunnitella linjaus kulkemaan kehäykkösen reittiä sen
vierellä. Kaikkea tuhoa olisi tullut paljon vähemmän ja rakentaminen olisi
ollut halvempaa ja nopeampaa. Yhteydet raitiolinjaan olisi voitu hoitaa eri
paikoista bussiyhteyksillä.
Raide-Jokerin
suunniteltu linjaus. Kehäykkönen olisi ollut ihan vieressä, mutta se ei
kelvannut.
Raide-Jokeri toteutetaan
Helsingin ja Espoon kaupunkien yhteishankkeena. Yhtenä perusteena hankkeelle
ilmoitetaan arvio, että tulevaisuudessa raitiolinjan varrelle muuttaa 23 000
uutta asukasta ja 14 000 uutta työpaikkaa. Tätäkin suurempia lukuja on
esitetty. Toisena perusteluna on esitetty, että hiilidioksidipäästöt
vähenisivät vuosittain 4000 tonnia. Liikenteen päästöjen väheneminen
kaupungeissa on olennaista ilmastonmuutoksen hillitsemisessä. Tässä ei vain
oteta huomioon, kuinka paljon saasteita lisätään tuhoamalla metsiä ja
käyttämällä valtavaa määrää raskasta dieselkalustoa ja rakennusmateriaaleja rakentamisen
aikana. Myös kaikki luontoarvojen tuhoaminen on jätetty huomiotta.
Raide-Jokeri on
katkaissut Keskuspuiston kahtia Pirkkolan kohdalla
Raitiolinjasta on tehty
useita valituksia, mutta käytännössä ne eivät ole johtaneet mihinkään. Tosin
Korkein hallinto-oikeus myönsi Helsingin luonnonsuojeluyhdistykselle valitusluvan
ja asetti puunkaatotoimenpidekiellon Pajamäessä sijaitsevan Patterimäen
puistossa. Luonnonsuojeluyhdistyksen mukaan hakkuut vaarantavat liito-oravien
lisääntymis- ja levähdyspaikkoja. Hakkuut uhkaavat myös suojeltua
jalopuumetsikköä sekä lintujen pesintää. Tästä johtuen Raide-Jokeri alittaa
Pajamäessä sijaitsevan puiston osittain tunnelissa, mutta metsää kaadetaan
kuitenkin tunnelin suuaukkojen läheisyydessä sekä puiston länsiosassa ratalinjalta
ja pelastustiekäyttöön muutettavan virkistysreitin leventämisen vuoksi. Tällä
hetkellä työt ovat kuitenkin pysähdyksissä liito-oravien papanahavaintojen
vuoksi. Espoon Otaniemessä ja Pitäjämäellä on vastustettu taimenpuron
läheisyyteen kaavailtua maanläjityspaikkaa. Roihupellossa yritettiin estää
geologisesti arvokkaan hiidenkourun tuho, mutta tässä ei onnistuttu.
Raide-Jokerin
linjauksella sijaitsevat luontoarvokkaat kohteet metsien tuhoamisen lisäksi.
Roihupellossa oleva
arvokas hiidenkouru tuhottiin.
Mutta ehkä pahiten ovat
saaneet kärsiä Pirkkolassa asuvat. Pirkkolassa on 1940-luvulla rakennettu
rintamamiestaloalue, joka on tällä hetkellä yksi suojelluimmista rakennetuista
ympäristöistä. Pirkkolan asemakaava on SR-1, joka tarkoittaa muutostyötä
kokonaan kieltävää määräystä. En paneudu alueen historiaan enempää, koska
verkosta löytyy runsaasti lisää tietoja. Pirkkolassa on noin 200 omakotitonttia
ja Lampuotilantiellä noin 20. Välissä kulkee Pirkkolantie. Joka tapauksessa Raide-Jokeri
on pistetty halkaisemaan alueen kahtia ja tämä on aiheuttanut alueen asukkaille
suurta harmia. Suuri harmi töiden aikana on ollut se, että Pirkkolantie on
suljettu liikenteeltä Metsäpurontien ja Pakilantien väliltä. Tästä
pirkkolalaiset osoittivat mieltä 11.6.2019. Kaikki liikenne ohjattiin kapeaa
Metsäpurontietä pitkin.
Pirkkolalaiset
osoittivat mieltään 11.6.2019 Pirkkolantien sulkemisen johdosta.
Pirkkolantie suljettiin
läpiajolta kaikesta huolimatta Raide-Jokerin takia.
Kenties suurin harmi
pirkkolalaisten mielestä on ollut kuitenkin rakentamisesta aiheutuvat haitat.
Jatkuva melu aamusta klo 7 lähtien iltaan kello 22 asti tuntuu kidutukselta.
Välillä tehdään töitä ympäri vuorokauden. Myös viikonloppuisin tehdään usein
töitä. Moni valittaa, että ei saa koskaan nukutuksi. Hirveä jatkuva jumputus ja
tärinä erilaisten paalutusten yhteydessä on voinut saada pahoja vaurioita
aikaan vanhoissa rakennuksissa, jotka hyppivät jytinän yhteydessä. Mitä tämä
saa aikaan vanhojen talojen rakenteissa ja perustuksissa? Mitään tällaista ei
ole suunniteltu talojen rakentamisen aikaan. Vanhoissa taloissa eristeenä on
usein sahanpuru, joka tärinän ja jytinän vaikutuksesta valuu ja tiivistyy
vaikuttaen talojen lämmöneristykseen. Myös jatkuva pöly ja pakokaasut saavat
paljon harmia aikaan. Sitä ei ole kiva hengittää. Myös hajuhaittoja on
esiintynyt töiden aikana, kun viemäreitä on siirrelty. Kaupungilla olisi syytä
kompensoida kaikki tämä jotenkin alueen asukkaille.
Pirkkolaan on myös
suunniteltu uusiorakentamista. Rintamamiestalojen keskelle aiotaan rakentaa
betonisia kerrostaloja. Vaikka alue on suojeltu Helsingin kaupunki ei välitä
tästä millään tavalla. Missään nimessä 5 kerroksiset betonibunkkerit eivät sovi
puolitoista kerroksisten vanhojen puutalojen keskelle. Varsinkin
Lampuotilantiellä tuleva rakentaminen on ahdasta ja täysin tyylille
sopimatonta. Pirkkolalaiset esittivät omat suunnitelmat, joissa alueelle olisi
rakennettu 2 - 3 kerroksisia puutaloja Vallilassa sijaitsevien talojen tapaan,
mutta Helsingin kaupunki ei hyväksynyt ehdotusta. Lampuotilantie 38:ssa oli vanha talkootyönä rakennettu kaunis
puukirkko, myöhemmin seurakuntatalo, joka hävitettiin tulevien uusien
viisikerroksisien betonibunkkereiden tieltä. Kulttuurihistoriallisesti
arvokasta kokonaisuutta ollaan tuhoamassa. Syyhyävätkö gryndereiden kädet,
jotta saataisiin koko Pirkkola purettua? Tosin asiaa painotetaan sillä, että
kun kaikki on saatu valmiiksi seuraa siitä kiinteistöjen arvonnousu. Tuntuu
tosiaan siltä, että tärkeintä Helsingin kaupungin valtuustolle on raha. Muut
arvot eivät merkitse mitään.
Lampuotilantielle ollaan
suunnittelemassa 5 kerroksisia betonibunkkereita, jotka eivät sovi ollenkaan
alueen tyyliin.
Lampuotilantie 38:ssa
ollut talkootyönä tehty vanha kaunis kirkko, myöhemmin seurakuntatalo purettiin
tulevien 5 kerroksisten betonibunkkereiden tieltä.
Lopuksi katso vanha
vuonna 2013 tehty video luonnonkalliosta
ja metsästä Pirkkolassa, jota enää ei ole olemassa. Tilalla on nyt 5
kerroksisia rumia betonibunkkereita. Eivät juokse oravat enää tällä alueella
eivätkä linnut laulele:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommenttisi tarkistetaan ennen julkaisua!